Program wychowawczo – profilaktyczny na rok szkolny 2023/2024.
Program został skonstruowany w oparciu o :
– wyznaczone podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
- wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra;
- rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż;
- podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny;
- zachęcania uczniów do rozwijania aktywności fizycznej;
- wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
– wyniki ankiety przeprowadzonej w szkole wśród uczniów – projekt „Młode Głowy”.
– konsultacje z rodzicami.
- Profilaktyka uzależnień.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
-uświadamianie zagrożeń płynących z uzależnień, -wskazywanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu, -rozwijanie zainteresowań uczniów, -kształtowanie odpowiedzialnej i dojrzałej postawy uczniów wobec środków psychoaktywnych, -minimalizowanie liczby uczniów zagrożonych uzależnieniami, | wychowawcy klas, psycholog, pedagog, | cały rok szkolny |
Uzależnienie od nikotyny, szkodliwość palenia papierosów. E-papierosy – fakty i mity. Używanie przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych. | wychowawcy klas przy współpracy pedagoga/ psychologa | wg planu wychowawczego klasy |
Wskazywanie konsekwencji zagrożeń związanych z używaniem nowych substancji psychoaktywnych i środków zastępczych tzw. dopalaczy. | wychowawcy klas przy współpracy pedagoga/ psychologa | wg planu wychowawczego klasy |
Psychospołeczne korelaty używania środków psychoaktywnych. Psychoedukacja uczniów klas IV-VI. Zajęcia warsztatowe klasy VII-VIII. | psycholog/pedagog we współpracy z wychowawcami klas. | wg planu wychowawczego klasy |
Konsultacje dla rodzin, w których występuje zagrożenie uzależnieniem od substancji psychoaktywnych. | pedagog, psycholog | cały rok szkolny |
Indywidualne konsultacje dla rodziców z zakresu profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży. | pedagog, psycholog | cały rok szkolny |
2. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Przygotowanie do świadomego korzystania z informacji pochodzących z różnych źródeł medialnych (internet, reklama, gry komputerowe) – umiejętność segregowania i krytycznego odbioru informacji. | wychowawcy klas, nauczyciel informatyki | wg planu wychowawczego klasy, zajęcia lekcyjne wg planu |
Jak widzisz i czujesz? Zajęcia dotyczące porównania relacji w życiu i w przestrzeni iluzorycznej. | wychowawcy klas ze wsparciem psychologa i pedagoga. | I semestr |
Świat realny vs świat na instagramie i fb. Zdrowe używanie multimediów. | wychowawcy klas | II semestr |
„Zadbaj o dziecięcy mózg” edukacja dla uczniów i rodziców uczniów klas I-VIII (https://fdds.pl/) | wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, | cały rok szkolny |
„Cyfrowo bezpieczni” przekazanie wiedzy na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z Internetu i nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. | Nauczyciele Wychowawcy klas | cały rok szkolny |
Hejt, cyberprzemoc, cyberbulling. Dziecko jako sprawca cyberprzemocy. Dziecko jako ofiara cyberprzemocy. | wychowawcy klas ze wsparciem pedagoga i psychologa | wg planu wychowawczego klasy |
- Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i dyskryminacji.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Kształtowanie prawidłowych postaw wobec życia jako największej wartości. Zmniejszenie ilości zachowań agresywnych wśród uczniów. Kształtowanie postawy tolerancji, szacunku oraz otwartości na innych Rozwijanie umiejętności społecznych np. empatii, asertywności, tolerancji i innych. | wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, | cały rok szkolny |
Szybka interwencja w przypadku zaistnienia zachowań agresywnych i przemocy: koncentracja uwagi na potencjalnych ofiarach wśród uczniów; podejmowanie działań interwencyjnych wobec szkolnych agresorów; reagowanie na arogancje i wulgaryzmy; stosowanie odpowiedniej gradacji kar. | wszyscy nauczyciele | cały rok szkolny |
Radzenie sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem oraz własną i cudzą agresją: określenie cech wartościowego człowieka; poznanie mocnych i słabych stron własnych oraz rówieśników; poznanie zasad i reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich; uczenie znaczenia pojęć tj. agresja, przemoc, asertywność, tolerancja, akceptacja itp.; procedury postępowania z uczniami agresywnymi. | wychowawcy klas, nauczyciele podczas zajęć lekcyjnych, psycholog/pedagog, konsekwentne reakcje nauczycieli, pedagoga, psychologa, rówieśników na negatywne zachowania uczniów. | cały rok szkolny |
Przemoc rówieśnicza. Warsztaty dla klasy VII i VIII. | specjaliści zatrudnienie w OPS we współpracy z psychologiem i pedagogiem | IX – X |
Gry i zabawy przeciwko agresji w klasach I-III. | nauczyciele klas I – III we współpracy z pedagogiem i psychologiem | jeden raz w semestrze |
Kształtowanie postaw tolerancji, szacunku oraz otwartości i akceptacji innych kultur, wyznań, narodowości. Przeciwdziałanie dyskryminacji. | wychowawcy klas, pomoc pedagoga i psychologa, | wg planu wychowawczego klasy |
- Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Kształtowanie zasad kultury osobistej, ukazywanie roli wychowawczej rodziny, rozwijanie poczucia przynależności do rodziny, społeczności lokalnej, narodu, państwa, społeczności europejskiej i światowej, | wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, | cały rok szkolny |
Przypomnienie o prawach i obowiązkach ucznia | wychowawcy klas | IX/X |
Zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole. | wychowawcy klas | IX/X |
Zaznajomienie uczniów z procedurami postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych i kryzysowych. | wychowawcy klas | raz w roku szkolnym |
Normy i zasady w naszym życiu. Zasady prawidłowego zachowania i postaw prospołecznych. Co to znaczy prawidłowo funkcjonować w relacjach z otoczeniem? | wychowawcy klas | wg planu wychowawczego klasy |
Uroczystości szkolne i środowiskowe jako formy kształtowania postaw szacunku do tradycji, symboli narodowych i religijnych. Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno. Sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. | wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, | wg kalendarza szkolnego 2023/2024; wg planu wychowawczego klasy (wycieczki) |
Szkolny Klub Wolontariatu (hospicjum dla Dzieci Dolnego Śląska, WOŚP, Dzienny Dom Pomocy Społecznej, Schronisko dla psów „Azyl”). | Alicja Wszołek samorząd uczniowski | cały rok szkolny |
- Rodzice są partnerami szkoły.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Informowanie rodziców o bieżących wydarzeniach i uroczystościach szkolnych poprzez stronę internetową: umieszczanie informacji na stronie szkoły; opracowywanie notatek dotyczących uroczystości i imprez szkolnych, redagowanie notatek dotyczących wydarzeń z życia szkoły. | Alicja Łysiak Adam Woźniak Alicja Wszołek | cały rok szkolny |
Organizacja regularnych spotkań z rodzicami. Wspólne kształtowanie społeczności szkolnej. Indywidualne konsultacje dla opiekunów prawnych. | Dyrektorzy, wszyscy nauczyciele, pedagog, psycholog | wg harmonogramu |
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla rodzin uczniów. Indywidualna diagnoza potrzeb i form pomocy dla rodzin. | psycholog, pedagog, wychowawca | wg potrzeb cały rok szkolny |
Organizacja wykładów i pogadanek dla rodziców rozwijających kompetencje wychowawcze i opiekuńcze wg opracowanej tematyki. | wychowawcy klas, pedagog, psycholog | wg planów wychowawczych klas; zebrania klasowe |
–
- Promowanie zdrowego stylu życia.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy wszystkich członków społeczności szkolnej na co dzień. | wszyscy nauczyciele | cały rok szkolny |
Nauka sposobów radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi. Profilaktyka zdrowia psychicznego. | wychowawcy klas we współpracy z pedagogiem i psychologiem. | wg planu wychowawczego klasy |
Rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem. | Nauczyciel: przyrody, biologi, w-f. | raz w roku szkolnym |
Promowanie zdrowego stylu życia | uczniowie przygotowują lekcję wychowawczą we współpracy z wychowawcą klasy, pomoc pedagoga i psychologa, | wg planu wychowawczego klasy |
Kształtowanie nawyków higienicznych. Pogadanka | pielęgniarka szkolna | X/XI |
Propagowanie zasad bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły, podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych, w czasie wolnym, na wycieczkach. | wychowawcy klas | IX/X |
Otwarcie o zdrowiu psychicznym Psychoedukacja w klasach IV – VIII. Udział w projekcie „Młode Głowy” – promocja zdrowia psychicznego poprzez edukację dostosowaną do potrzeb dzieci i młodzieży, | psycholog, pedagog, wychowawcy klas | wg harmonogramu |
- Doradztwo zawodowe.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Orientacja zawodowa. Zaznajomienie dzieci z klas I-VI z wybranymi zawodami oraz kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji. | nauczyciele nauczania początkowego, wychowawcy klas, pedagog, | Jeden raz w semestrze |
Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci. Lekcja wychowawcza podczas, której uczniowie opowiadają o swoich pasjach. | uczniowie przygotowują lekcję wychowawczą z wychowawcą klasy, | wg planu wychowawczego klasy |
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Klasy VII – VIII | pedagog | wg planu lekcji na rok 2023/2024 |
Wsparcie w określaniu dalszej drogi edukacji poprzez: – lekcje wychowawcze poświęcone tematyce autoprezentacji, podejmowaniu decyzji; – indywidualne porady i konsultacje w przypadku trudności w wyborze szkoły lub zawodu ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z chorobami przewlekłymi; – współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną (badania i konsultacje zawodoznawcze); – wycieczki do zakładów pracy | wychowawcy klas, pedagog | wg planu wychowawczego klasy, na bieżąco wg potrzeb |
Współpraca z innymi podmiotami w zakresie doradztwa poprzez: – zajęcia i spotkania ze specjalistami – udział w dniach otwartych szkół ponadpodstawowych | wychowawcy klas VIII pedagog | wg planu wychowawczego klasy, |
- Kontynuacja działań zapobiegających absencji uczniów. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Systematyczna kontrola zasadności nieobecności uczniów na zajęciach szkolnych. Podejmowanie szybkich działań interwencyjnych w przypadku stwierdzenia dużej absencji ucznia. Spotkania zespołu nauczycieli wraz z uczniem i rodzicami. | wychowawcy klas, pedagog, psycholog. | cały rok szkolny |
Organizowanie pomocy w nadrobieniu zaległości w nauce po dłuższej, uzasadnionej absencji ucznia. | Nauczyciele przedmiotów | cały rok. |
Diagnozowanie poziomu umiejętności uczniów. Planowanie działań wyrównujących braki w wiedzy. Motywowanie uczniów do podejmowania wysiłku zmierzającego do przezwyciężenia trudności. Dostosowanie wymagań do możliwości uczniów. Przestrzegania zaleceń PPP oraz IPET – ów. Motywowanie rodziców do jak największego zainteresowania pracą uczniów. Rozwiązywanie wynikających na bieżąco problemów uczniów w nauce. Współpraca nauczycieli w zespołach. | Nauczyciele przedmiotów, pedagog, psycholog | cały rok |
Opracował zespół:
1. Iwona Borowska
2. Anna Kuźmińska
3. Karolina Iwaszkiewicz