Program wychowawczo – profilaktyczny na rok szkolny 2022/2023.
Program został skonstruowany w oparciu o wyznaczone podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
- kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno;
- ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
- wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
- udostępnianie kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy;
- udzielanie wsparcia uczniom przybyłym z zagranicy, w szczególności z Ukrainy.
1.Profilaktyka uzależnień.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Uświadamianie zagrożeń płynących z uzależnień. Wskazywanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu. Rozwijanie zainteresowań uczniów. Kształtowanie odpowiedzialnej i dojrzałej postawy uczniów wobec środków psychoaktywnych. Minimalizowanie liczby uczniów zagrożonych uzależnieniami. | Wychowawcy klas, psycholog, pedagog, | Cały rok szkolny |
Uzależnienie od nikotyny, szkodliwość palenia papierosów. E-papierosy – fakty i mity. Używanie przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych. | Wychowawcy klas przy współpracy pedagoga/ psychologa | Wg planu wychowawczego klasy |
Wskazywanie konsekwencji zagrożeń związanych z używaniem nowych substancji psychoaktywnych i środków zastępczych tzw. dopalaczy. | Wychowawcy klas pedagog, psycholog | Wg planu wychowawczego klasy |
Psychospołeczne korelaty używania środków psychoaktywnych. Psychoedukacja uczniów klas IV-VI. Zajęcia warsztatowe klasy VII-VIII. | Psycholog, pedagog we współpracy z wychowawcami klas. | Wg planu wychowawczego klasy |
Spotkanie z przedstawicielami Policji nt. konsekwencji prawnych używania substancji psychoaktywnych. Klasy VII – VIII. | Pedagog, psycholog | Raz w roku szkolnym |
Konsultacje dla rodzin, w których występuje zagrożenie uzależnieniem od substancji psychoaktywnych. | Pedagog, psycholog | Cały rok szkolny |
Indywidualne konsultacje dla rodziców z zakresu profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży. | Pedagog, psycholog | Cały rok szkolny |
2. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Przygotowanie do świadomego korzystania z informacji pochodzących z różnych źródeł medialnych (internet, reklama, gry komputerowe) – umiejętność segregowania I krytycznego odbioru informacji. | Wychowawcy klas, nauczyciel informatyki | Wg planu wychowawczego klasy, zajęcia lekcyjne wg planu |
Bezpieczni w sieci – plakaty. | Wychowawcy klas | II semestr |
„Zadbaj o dziecięcy mózg” edukacja dla uczniów i rodziców uczniów klas I-VIII (https://fdds.pl/) | Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, | Cały rok szkolny |
„Cyfrowo bezpieczni” przekazanie wiedzy na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z Internetu i nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. | Nauczyciele Wychowawcy klas | Cały rok szkolny |
Hejt, cyberprzemoc, cyberbulling. Dziecko jako sprawca cyberprzemocy. Dziecko jako ofiara cyberprzemocy. | Wychowawcy klas ze wsparciem pedagoga i psychologa | Wg planu wychowawczego klasy |
3.Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i dyskryminacji.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Kształtowanie prawidłowych postaw wobec życia jako największej wartości. Zmniejszenie ilości zachowań agresywnych wśród uczniów. Kształtowanie postawy tolerancji, szacunku oraz otwartości na innych. Kształtowanie postawy szacunku do tradycji, symboli narodowych i religijnych. Rozwijanie umiejętności społecznych np. empatii, asertywności, tolerancji i innych. | Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, | Cały rok szkolny |
Szybka interwencja w przypadku zaistnienia zachowań agresywnych i przemocy: koncentracja uwagi na potencjalnych ofiarach wśród uczniów; podejmowanie działań interwencyjnych wobec szkolnych agresorów; reagowanie na arogancje i wulgaryzmy; stosowanie odpowiedniej gradacji kar. | Wszyscy nauczyciele | Cały rok szkolny |
Radzenie sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem oraz własną i cudzą agresją: określenie cech wartościowego człowieka; poznanie mocnych i słabych stron własnych oraz rówieśników; poznanie zasad i reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich; uczenie znaczenia pojęć tj. agresja, przemoc, asertywność, tolerancja, akceptacja itp.; procedury postępowania z uczniami agresywnymi. | Wychowawcy klas, nauczyciele podczas zajęć lekcyjnych, psycholog/pedagog | Cały rok szkolny |
Tolerancja i przyjaźń zamiast przemocy i agresji – plakaty w klasach | Uczniowie we współpracy z wychowawcami klas | X – XI |
Gry i zabawy przeciwko agresji w klasach I-III. | Nauczyciele nauczania początkowego we współpracy z pedagogiem i psychologiem | Jeden raz w semestrze |
Kształtowanie postaw tolerancji, szacunku oraz otwartości i akceptacji innych kultur, wyznań, narodowości. Przeciwdziałanie dyskryminacji. | Uczniowie przygotowują lekcję wychowawczą we współpracy z wychowawcą klasy, pomoc pedagoga i psychologa. | Wg planu wychowawczego klasy |
4. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społ.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Kształtowanie zasad kultury osobistej. Ukazywanie roli wychowawczej rodziny. Rozwijanie poczucia przynależności do grupy rodzinnej, społeczności lokalnej, narodu, państwa, społeczności europejskiej i światowej. | Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, | cały rok szkolny |
Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia. | Wychowawcy klas | IX 2022 r. |
Zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole. | Wychowawcy klas | IX 2022 r. |
Zaznajomienie uczniów z procedurami postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych i kryzysowych. | Wychowawcy klas | IX 2022 r. |
Normy i zasady w naszym życiu. Zasady prawidłowego zachowania i postaw prospołecznych. Co to znaczy prawidłowo funkcjonować w relacjach z otoczeniem? | Wychowawcy klas | Wg planu wychowawczego klasy |
Uroczystości szkolne i środowiskowe jako formy kształtowania postaw szacunku do tradycji, symboli narodowych i religijnych. Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno. Sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. | Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholog, pedagog, | Wg kalendarza szkolnego 2022/2023; wg planu wychowawczego klasy (wycieczki) |
Szkolny Klub Wolontariatu (hospicjum dla Dzieci Dolnego Śląska, WOŚP, Dzienny Dom Pomocy Społecznej, Schronisko dla psów „Azyl”, zbiórka nakrętek, słodyczy i zabawek). | Alicja Wszołek, Joanna Romantowska Samorząd Uczniowski | Cały rok szkolny |
5. Rodzice są partnerami szkoły.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Informowanie rodziców o bieżących wydarzeniach i uroczystościach szkolnych poprzez stronę internetową: umieszczanie informacji na stronie szkoły; opracowywanie notatek dotyczących uroczystości i imprez szkolnych, redagowanie notatek dotyczących wydarzeń z życia szkoły. | Alicja Łysiak Adam Woźniak Alicja Wszołek | Cały rok szkolny |
Organizacja regularnych spotkań z rodzicami. Wspólne kształtowanie społeczności szkolnej. Indywidualne konsultacje dla opiekunów prawnych. | Dyrektor nauczyciele, pedagog, psycholog | Wg harmonogramu |
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla rodzin uczniów. Indywidualna diagnoza potrzeb i form pomocy dla rodzin. | Psycholog, pedagog, wychowawca | Wg potrzeb cały rok szkolny |
Organizacja wykładów i pogadanek dla rodziców na temat prawidłowego rozwoju i potrzeb dziecka ze szczególnym uwzględnieniem motywacji do nauki i frekwencji oraz kształtowania właściwych norm moralnych. | Wychowawcy klas, pedagog, psycholog | Wg planów wychowawczych klas; zebrania klasowe |
6. Promowanie zdrowego stylu życia.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Przypomnienie uczniom i rodzicom zasad funkcjonowania w szkole w celu zapobiegania szerzenia się różnorodnych chorób. | Wszyscy nauczyciele | Wrzesień 2022 |
Dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy wszystkich członków społeczności szkolnej na co dzień. | Wszyscy nauczyciele | cCły rok szkolny |
Nauka sposobów radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi. Profilaktyka zdrowia psychicznego. | Wychowawcy klas, pedagog, psycholog | Wg planu wychowawczego klasy |
Rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem. | Nauczyciel: przyrody, biologii, w-f. | Raz w roku szkolnym |
Promowanie zdrowego stylu życia – dyskusja na podstawie materiałów przygotowanych przez uczniów. | Lekcja wychowawcza. | Wg planu wychowawczego klasy |
Kształtowanie nawyków higienicznych. Pogadanka | Pielęgniarka szkolna | X/XI |
Propagowanie zasad bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły, podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych, w czasie wolnym, na wycieczkach. | Wychowawcy klas | IX/X |
Zdrowie psychiczne. Psychoedukacja w klasach IV – VIII m.in. omówienie zaburzeń nastroju, zaburzeń odżywiania. | Psycholog | Wg harmonogramu. |
7. Doradztwo zawodowe.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Orientacja zawodowa. Zaznajomienie dzieci z klas I-VI z wybranymi zawodami oraz kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji. | Nauczyciele nauczania początkowego, wychowawcy klas, pedagog, | Raz w semestrze. |
Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci. Lekcja wychowawcza, podczas której uczniowie opowiadają o swoich pasjach. | Wychowawcy i uczniowie. | Wg planu wychowawczego klasy |
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Klasy VII – VIII. | Pedagog. | Wg planu lekcji na rok 2022/2023. |
Wsparcie w określaniu dalszej drogi edukacji poprzez: – lekcje wychowawcze poświęcone tematyce autoprezentacji, podejmowaniu decyzji – indywidualne porady i konsultacje w przypadku trudności w wyborze szkoły lub zawodu ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z chorobami przewlekłymi – współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną (badania i konsultacje zawodoznawcze). | Wychowawcy klas, pedagog | Wg planu wychowawczego klasy, na bieżąco wg potrzeb. |
Współpraca z innymi podmiotami w zakresie doradztwa poprzez: – zajęcia i spotkania ze specjalistami – udział w dniach otwartych szkół ponadpodstawowych | Wychowawcy klas VIII, pedagog | Wg planu wychowawczego klasy, |
8. Kontynuacja działań zapobiegających absencji uczniów. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Systematyczna kontrola zasadności nieobecności uczniów na zajęciach szkolnych. Podejmowanie szybkich działań interwencyjnych w przypadku stwierdzenia dużej absencji ucznia. Spotkania zespołu nauczycieli z uczniem i rodzic. | Wychowawcy klas, pedagog, psycholog. | Cały rok |
Organizowanie pomocy w nadrobieniu zaległości w nauce po dłuższej, uzasadnionej nieobecności ucznia. | Nauczyciele przedmiotów. | Cały rok. |
Diagnozowanie poziomu umiejętności uczniów. Planowanie działań wyrównujących braki w wiedzy. Motywowanie uczniów do podejmowania wysiłku zmierzającego do przezwyciężenia trudności. Dostosowanie wymagań do możliwości uczniów. Przestrzegania zaleceń PPP oraz IPET – ów. Motywowanie rodziców do jak największego zainteresowania pracą uczniów. Rozwiązywanie wynikających na bieżąco problemów uczniów w nauce. Współpraca nauczycieli w zespołach. | Nauczyciele przedmiotów, pedagog, psycholog | Cały rok. |
9. Działania ułatwiające adaptację uczniom z Ukrainy do nowych warunków.
DZIAŁANIA | REALIZATORZY | TERMIN |
Budowanie poczucia bezpieczeństwa poprzez: – informowaniu o wsparciu, które jest udzielane Ukrainie oraz bezpiecznym pobycie w Polsce; – dostosowanie informacji o aktualnej sytuacji w Ukrainie do wieku i możliwości percepcyjnych dzieci; – pełne włączenie uczniów z Ukrainy w życie szkoły oraz środowiska lokalnego. Integrowanie społeczności klasowej i wewnątrzszkolnej – wyjaśnianie tradycji, obrzędów i ważnych dla obydwu krajów wydarzeń, kształtowanie tolerancji wobec różnych religii i kultur. Udzielanie uczniom odpowiedniej pomocy i wsparcia – angażowanie uczniów szkoły w pomoc dzieciom Ukrainy; niwelowanie bariery językowej poprzez zorganizowanie dodatkowych zajęć nauki języka polskiego, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w przypadku zaobserwowania takiej potrzeby. | Wszyscy nauczyciele, psycholog,pedagog | Cały rok szkolny. |
Opracował zespół:
1. Iwona Borowska
2. Wioletta Kraczkowska
3. Anna Kuźmińska
4. Józefa Kwiatkowska
5. Joanna Romantowska