Program został skonstruowany w oparciu o:
– wyznaczone podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- wyniki diagnozy przeprowadzonej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Profilaktyka uzależnień.
DZIAŁANIA | SPOSÓB REALIZACJI |
Uświadamianie zagrożeń płynących z uzależnień. Przekazywanie podstawowych informacji na temat uzależnień. Wskazywanie konsekwencji zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych. | -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -konkursy, -gazetki szkolne -przedstawienia, -materiały i programy profilaktyczne, -spotkania ze specjalistami dla uczniów i rodziców, -pogadanki, -porady, konsultacje, -procedury postępowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych. |
Rozwijanie zainteresowań uczniów i zachęcanie do alternatywnych form spędzania czasu wolnego. | -zajęcia pozalekcyjne, -wycieczki, -konkursy, -zawody sportowe, -uroczystości szkolne i lokalne |
Promowanie zdrowego stylu życia. | -gazetki szkolne, -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -pogadanki, -konkursy, -materiały i programy profilaktyczne, -wydarzenia szkolne -udział w programach edukacyjnych i profilaktycznych |
2. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
DZIAŁANIA | SPOSÓB REALIZACJI |
Przygotowanie do świadomego i bezpiecznego korzystania z informacji pochodzących z różnych źródeł medialnych (Internet, reklama, gry komputerowe): umiejętność segregowania i krytycznego odbioru informacji oraz umiejętne korzystanie ze sztucznej inteligencji. | -godziny wychowawcze, -korzystanie z biblioteki, -zajęcia edukacyjne, -konkursy, -gazetki szkolne -materiały i programy profilaktyczne, -spotkania ze specjalistami dla uczniów i rodziców, -pogadanki, -porady, konsultacje |
Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z mediów; cyberprzemoc, hejt, mowa nienawiści. Współpraca z rodzicami w zakresie kontroli rodzicielskiej, bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci. | -spotkania ze specjalistami dla uczniów i rodziców, -gazetki szkolne, -pogadanki, -porady, konsultacje, -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne -procedury postępowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych |
Przekazywanie wiedzy w zakresie ochrony: danych, swojego wizerunku i prywatności oraz negatywnych konsekwencji związanych z nadużywaniem zasobów sieci, zarówno dla zdrowia fizycznego, społecznego, psychicznego, jak i duchowego. | -spotkania ze specjalistami dla uczniów i rodziców, -pogadanki, -porady, konsultacje, -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne |
- Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i dyskryminacji.
DZIAŁANIA | SPOSÓB REALIZACJI |
Kształtowanie prawidłowych postaw wobec życia jako największej wartości. Kształtowanie postawy tolerancji, szacunku oraz otwartości na innych (w tym w stosunku do osób z doświadczeniem migracyjnym). Rozwijanie umiejętności społecznych np.: empatii, asertywności, tolerancji i innych. | -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -gazetki szkolne -pogadanki, -porady, konsultacje |
Szybka interwencja w przypadku zaistnienia zachowań agresywnych i przemocy: objęcie działaniami zarówno osoby doznające zachowań agresywnych, przemocy oraz osoby używające zachowań agresywnych, przemocowych, a także obserwatorów. | -Standardy Ochrony Małoletnich, -procedury postępowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych -spotkania o charakterze mediacyjnym, -porady, konsultacje |
Radzenie sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem oraz własną i cudzą agresją; poznanie mocnych i słabych stron własnych oraz rówieśników; poznanie zasad i reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich; rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych; uczenie znaczenia pojęć tj. agresja, przemoc, asertywność, tolerancja, akceptacja, poszanowanie własnych i cudzych granic itp. | -godziny wychowawcze, -zajęcia warsztatowe, -zajęcia edukacyjne, -konkursy, -plakaty -materiały i programy profilaktyczne, -spotkania ze specjalistami dla uczniów i rodziców, -konsekwentne reagowanie grona pedagogicznego, uczniów i rodziców na zachowania nieakcpetowane społecznie, |
Kształtowanie postawy szacunku do tradycji, symboli narodowych i religijnych. Kształtowanie postawy tolerancji, szacunku oraz otwartości i akceptacji innych kultur, wyznań, narodowości. Przeciwdziałanie dyskryminacji. | -uroczystości szkolne i lokalne -zajęcia edukacyjne, -wycieczki o charakterze dydaktycznym, – gazetki szkolne, -zajęcia EDB i edukacja proobronna |
Wskazywanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów. | -imprezy okolicznościowe, -zajęcia pozalekcyjne, -koła zainteresowań, zajęcia sportowe, korzystanie z dóbr kultury (kino, teatr, biblioteka) -wycieczki o charakterze dydaktycznym, turystycznym, krajoznawczym, profilaktycznym, -udział w piknikach, akcjach charytatywnych, -konkursy zgodne z zainteresowaniami uczniów |
- Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
DZIAŁANIA | SPOSÓB REALIZACJI |
Ukazywanie roli wychowawczej rodziny. Rozwijanie poczucia przynależności do rodziny, społeczności lokalnej, narodu, państwa, społeczności europejskiej i światowej. Przypomnienie o prawach i obowiązkach ucznia. Zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole. Zaznajomienie uczniów z procedurami postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Kształtowanie zasad kultury osobistej, norm i zasad obowiązujących w życiu społecznym. Rozwijanie umiejętności społecznych, zachowań i postaw prospołecznych. | -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -uroczystości szkolne i lokalne -spotkania ze specjalistami dla uczniów i rodziców, -gazetki szkolne |
Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych, życzliwości, tolerancji i empatii. | -Szkolny Klub Wolontariatu -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -uroczystości szkolne i lokalne -spotkania ze specjalistami dla uczniów i rodziców, -gazetki szkolne, -wydarzenia szkolne i lokalne |
- Rodzice są partnerami szkoły.
DZIAŁANIA | SPOSÓB REALIZACJI |
Informowanie rodziców o bieżących wydarzeniach i uroczystościach szkolnych. | -umieszczanie informacji poprzez dziennik elektroniczny, na stronie szkoły i w mediach społecznościowych |
Organizowanie regularnych spotkań z rodzicami. Wspólne kształtowanie społeczności szkolnej. Planowanie działań sprzyjających poprawie dobrostanu uczniów. | -zebrania, -indywidualne konsultacje dla rodziców, -współpraca w organizacji wydarzeń szkolnych i lokalnych, wycieczek itp. |
Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla rodzin uczniów. Indywidualna diagnoza potrzeb i form pomocy dla rodzin. | -spotkania z zespołem ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców. | -Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, -gazetki szkolne, materiały edukacyjne, -pogadanki, -konsultacje, porady. |
- Promowanie zdrowego stylu życia.
DZIAŁANIA | SPOSÓB REALIZACJI |
Propagowanie zasad bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły, podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych, w czasie wolnym, na wycieczkach. Uświadamianie konsekwencji związanych z nieprzestrzeganiem obowiązujących zasad bezpieczeństwa. | -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -konkursy, -spotkania ze specjalistami, -zajęcia promujące pierwszą pomoc przedmedyczną |
Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez zwracanie uwagi na higienę osobistą i otoczenia, żywność i żywienie, aktywność ruchową i umysłową, zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu fizycznemu i psychicznemu oraz dbanie o dobrostan. Rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem. | -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -wychowanie do życia w rodzinie, -zajęcia wychowania fizycznego, -spotkania ze specjalistami, -konkursy, -spotkania z pielęgniarką szkolną, -zajęcia pozalekcyjne, -prezentowanie pasji uczniów, podczas uroczystości szkolnych, w mediach społecznościowych |
Kształtowanie sposobów radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi. Profilaktyka zdrowia psychicznego. | -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -gazetki szkolne -materiały i programy profilaktyczne, -spotkania ze specjalistami dla uczniów i rodziców, -pogadanki, -porady, konsultacje |
Normalizowanie rozmów o zdrowiu psychicznym, rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych oraz samoświadomości wśród dzieci i młodzieży. | -godziny wychowawcze, -spotkania ze specjalistami, -gazetki szkolne, -materiały i programy profilaktyczne, -kontynuacja programu profilaktycznego „Godzina dla Młodych Głów” |
- Doradztwo zawodowe.
DZIAŁANIA | SPOSÓB REALIZACJI |
Zaznajomienie dzieci z klas I-VIII z wybranymi zawodami oraz kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji. | -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -spotkania ze specjalistami, -wycieczki, -lekcje doradztwa zawodowego. |
Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci i młodzieży. | -uroczystości szkolne i lokalne, -godziny wychowawcze, -zajęcia pozalekcyjne, -spotkania ze specjalistami, zaproszonymi gośćmi, -konkursy, -wycieczki |
Wsparcie w określaniu dalszej drogi edukacyjnej. | -godziny wychowawcze, -zajęcia edukacyjne, -porady i konsultacje, -spotkania ze specjalistami, -współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną (badania i konsultacje zawodoznawcze); -wycieczki, -udział w dniach otwartych szkół ponadpodstawowych |
- Kontynuacja działań zapobiegających absencji uczniów oraz zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
DZIAŁANIA | SPOSÓB REALIZACJI |
Zaznajamianie uczniów i rodziców z regułami usprawiedliwiania nieobecności zwalniania uczniów z zajęć oraz procedurami interwencji w przypadku podejrzenia ucznia o samowolne, nieuzasadnione opuszczanie zajęć. | -zajęcia edukacyjne, -godziny wychowawcze, -spotkania ze specjalistami |
Diagnozowanie potrzeb i trudności oraz organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów. | -spotkania z zespołem ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Realizatorami Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są wychowawcy zespołów klasowych, specjaliści (prowadzący zajęcia rewalidacyjne, pedagodzy, pedagog specjalny, psycholog) oraz wszyscy nauczyciele.
Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego dokonuje się celem sprawdzenia efektywności podejmowanych działań poprzez: analizę dokumentów, badania ankietowe, obserwacje i rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
Opracował zespół:
- Iwona Borowska
- Magdalena Gąsowska
- Karolina Iwaszkiewicz
- Anna Kuźmińska
we współpracy z Rodzicami i Uczniami.